دوشنبه / ۱۲ آبان / ۱۴۰۴
×
«یوز» با حمایت بانک صادرات ایران برای کودکان کار اکران شد
همکاری بانک صادرات ایران و حوزه هنری در زمینه محیط زیست و کودکان؛

«یوز» با حمایت بانک صادرات ایران برای کودکان کار اکران شد

معاون صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) گفت: استراتژی اصلی وزارت صمت مبنی بر توسعه صادرات و هدف‌گذاری این وزارتخانه، دستیابی به صادرات ۸۰۰ میلیون دلاری در افق برنامه تعیین شده است.
تمرکز وزارت صمت بر توسعه صادرات و داخلی‌سازی لوازم خانگی است

به گزارش پول و اعتبار، ابراهیم شیخ روز پنج‌شنبه در بیست و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی لوازم خانگی، با اشاره به روند رشد تولید در صنعت لوازم خانگی اظهار کرد: در ۶ ماهه نخست سال ۱۴۰۳، اگرچه میزان رشد تولید نسبت به مدت مشابه سال قبل اندکی کاهش یافته، اما در همین دوره شاهد رشد حدود چهار درصدی صادرات در این صنعت بوده‌ایم.

وی راهبرد اصلی وزارت صمت را توسعه صادرات در این حوزه دانست و افزود: برنامه‌ریزی ما برای دستیابی به صادرات ۸۰۰ میلیون دلاری است، در کنار آن، تولید کالاهای کم‌مصرف از نظر انرژی مانند مدل‌های +A و ++A نیز از اهداف اصلی است تا هم مصرف انرژی کشور کاهش یابد و هم محصولات ایرانی در بازارهای جهانی رقابت‌پذیرتر شوند.

معاون صنایع وزارت صمت با اشاره به تولید بیش از ۲۲ میلیون قطعه کالای لوازم خانگی در کشور تصریح کرد: حدود ۲ تا ۳ میلیون قطعه نیز از کشورهای مختلف وارد کشور شده است، برنامه وزارت صمت این است که قانون مرزنشینی به‌گونه‌ای اصلاح شود که تمرکز آن بر واردات قطعات و مواد اولیه مورد نیاز صنایع داخلی و نه واردات کالای ساخته‌شده مشابه تولیدات داخلی باشد.

شیخ تاکید کرد: ورود کالاهای ساخته‌ شده با عوارض پایین، به تولید داخل آسیب می‌زند، بنابراین تلاش داریم قانون مرزنشینی را در راستای حمایت از تولید داخلی به کار بگیریم.

وی درباره قیمت بالای برخی محصولات ایرانی، اظهار کرد: قیمت لوازم خانگی تولید داخل نسبت به نمونه‌های مشابه خارجی پایین‌تر است و طبق ارزیابی‌ها بیش از ۸۰ درصد مشتریان از کیفیت و عملکرد این محصولات رضایت دارند، سیاست صنعتی کشور باید به سمتی حرکت کند که علاوه بر حفظ کیفیت، صادرات و رقابت‌پذیری نیز افزایش یابد.

معاون صنایع وزارت صمت ادامه داد: در حال حاضر بازار داخلی لوازم خانگی بسیار رقابتی است و بیش از ۲۰۰ شرکت فعال و بزرگ در نمایشگاه بین‌المللی حضور دارند، همین رقابت موجب افزایش عمق داخلی‌سازی از ۵۰ درصد به ۶۰ درصد شده است.

شیخ در ادامه درباره طرح اصلاح قانون مرزنشینی و موضوع کولبری گفت: درخواست ما این است که قانون مرزنشینی به سمت واردات قطعات، تجهیزات و مواد مورد نیاز صنایع سوق داده شود تا به رشد تولید کمک کند.

وی با اشاره به تأثیر محدودیت واردات بر صنعت اظهار کرد: در حال حاضر ۱۶۰۰ واحد تولیدی در این صنعت فعال‌اند که ۳۰۰ واحد از آن‌ها تولیدکنندگان بزرگ محسوب می‌شوند، با تسهیل واردات مواد اولیه، زمان انتظار برای تخصیص ارز و تأمین قطعات کاهش یافته و کیفیت محصولات نیز بهبود پیدا می‌کند.

معاون صنایع وزارت صمت در بخش دیگری از سخنانش، درباره مشکلات خدمات پس از فروش و قاچاق کالا گفت: طبق ارزیابی انجمن‌ها، حدود ۸۰ درصد مشتریان از خدمات پس از فروش رضایت دارند، با این حال تعدد شرکت‌های خدماتی و فعالیت کالاهای قاچاق از چالش‌های اصلی است که باید به‌صورت هم‌زمان با مبارزه با قاچاق و ارتقای کیفیت خدمات رفع شود.

شیخ به مهم‌ترین محدودیت‌های تولیدکنندگان لوازم خانگی اشاره کرد و گفت: پنج چالش اصلی در این صنعت شامل کاهش تقاضای بازار، قطعی برق و محدودیت انرژی، کمبود مواد اولیه، تأمین سرمایه در گردش و محدودیت‌های تجارت خارجی است، برای رفع این موانع برنامه‌هایی از جمله ارائه تسهیلات اعتباری به خریداران، تأمین منابع بانکی برای سرمایه در گردش واحدها و کاهش محدودیت‌های انرژی در ماه‌های اخیر در نظر گرفته‌ایم.

وی ابراز امیدواری کرد: با رفع موانع تجارت خارجی و پذیرش لوایح بین‌المللی مانند CFT و پالرمو، شاهد رونق و رشد چشمگیر صنعت لوازم خانگی ایران خواهیم بود.

بیست و پنجمین نمایشگاه بین المللی لوازم خانگی با حضور ۲۵۵ شرکت داخلی و خارجی

بیست و پنجمین دوره نمایشگاه بین المللی لوازم خانگی از امروز اول آبان ماه ۱۴۰۴، در محل دائمی نمایشگاه‌های بین المللی تهران آغاز به کار کرد و تا چهارم آبان ادامه خواهد داشت، این نمایشگاه با حضور گسترده شرکت‌های داخلی و خارجی فرصتی برای معرفی تازه‌ترین محصولات و فناوری‌های صنعت لوازم خانگی فراهم کرده است.

این رویداد با حضور ۲۳۵ شرکت داخلی و ۲۰ شرکت خارجی از کشورهایی همچون آلمان، ژاپن، چین و برزیل برگزار می‌شود و انواع لوازم برقی، محصولات سرمایشی و گرمایشی، تجهیزات صوتی و تصویری و همچنین قطعات و ماشین‌آلات وابسته در آن عرضه خواهد شد. سالن‌های تحت پوشش نمایشگاه شامل سالن‌های ۱۸، ۲۷، ۳۱ آ، ۳۱ ب، ۳۵، ۳۸، ۳۸ آ، ۳۸ ب و ۴۴ به همراه فضای باز است.

هدف از برگزاری این نمایشگاه، ایجاد بستری برای تقویت تعامل میان تولیدکنندگان داخلی و خارجی، معرفی نوآوری‌ها و تکنولوژی‌های جدید و توسعه شبکه‌های تجاری است، شرکت‌کنندگان می‌توانند با استفاده از فرصت حضور در این نمایشگاه، با روندهای نوین صنعت آشنا شده و همکاری‌های مشترک تجاری و صنعتی خود را گسترش دهند.

نوشته های مشابه
«یوز» با حمایت بانک صادرات ایران برای کودکان کار اکران شد
همکاری بانک صادرات ایران و حوزه هنری در زمینه محیط زیست و کودکان؛

«یوز» با حمایت بانک صادرات ایران برای کودکان کار اکران شد

همه بدانند که علاج بسیاری از مشکلات در قوی شدن است
رهبر انقلاب اسلامی در دیدار هزاران دانش‌آموز و دانشجو:

همه بدانند که علاج بسیاری از مشکلات در قوی شدن است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *