«عدلت و انصاف» دو بال راست و چپ «وفاق ملی» – جمهورآنلاین

به گزارش جمهور آنلاین، یک سال از به روی کارآمدن دولتِ چهاردهم میگذرد؛ مسعود پزشکیان بعد از آنکه با رأی مردم از بهارستان به پاستور رفت، دولتی تشکیل داد که با شعار وفاق ملی در آن همه سلایق سیاسی حضور دارند؛ دولت را نباید فقط در میز بیضی شکل ساختمان سفید ریاست جمهوری دید. در انتخاب استانداران به عنوان نمایندگان عالی دولت در استانها نیز دولتِ پزشکیان چهرههای توانمند و کارآمد از طیف های و گروه های مختلف را پای کار آورد و برایش مهم نبود آنها در انتخابات به کدام گزینه رأی داده بودند، استانداران را به صف کرد و به کابینه دوم اختیارات لازم را داد تا در قامت رئیسجمهور استان «برای ایران» اقدامات مهم و ارزندهای انجام دهند. در ۱۲ ماه گذشته، یک میهمان ویژه در بیشتر جلسات استانداران دولت چهاردهم شرکت میکرد؛ پزشکیان از دفترش به میدان فاطمی و ساختمان وزارت کشور میآمد و از نقشه راهی که برای توسعه و پیشرفت ایران باید با همفکری کارشناسان و متخصصان تهیه و اجرایی شود سخن میگفت.
اما دولت پزشکیان در این یک سال چه اقدامات مهمی انجام داد؟ هفته دولت فرصتی فراهم کرد تا دورنمایی از کارنامه و برنامهای که رئیس دستگاه اجرا برای توسعه متوازن کشور با اولویت مناطق محروم و کم برخوردار و همچنین اجرای عدالت و رفع تبعیض و بی عدالتی همراه با شفافیت و صداقت تاکنون داشته را ارائه دهیم.
وفاق ملی
پزشکیان با شعار«وفاق ملی» در ابتدای راه خود توانست مجلس را برای رأی کامل به همه اعضای کابینه متقاعد کند، هرچند در میانه راه عبدالناصر همتی وزیر امور اقتصاد و امور داریی به بهانه حل بحران اقتصادی کشور و کاهش قیمت ارز با استیضاح نمایندگان مجلس از قطار دولت پیاده شد اما به وفاق خدشهای وارد نشد و رئیس قوه مجریه از آن زمان تا به امروز، همچنان دولت را در ریل وفاق حرکت داده است.
در یکسال گذشته، جلسات همدلی سران قوا به صورت منظم در نهاد ریاست جمهوری برگزار میشد، البته بعد از پایان جنگ ۱۲ روزه «مسعود پزشکیان» و «غلامحسین محسنی اژه ای» برای تشکیل یکی از جلسات سران راهی میدان بهارستان شدند و بعد از آن مابقی جلسات همچنان به میزبانی رئیس جمهور دایر میشد. چتر وحدت و همدلی در دوره وفاق برای سایر دستگاه ها و نهادها نیز گشوده شد. ۱۵ بهمن سال گذشته نشست «همدلی برای مردم ایران» با هدف رفع مشکلات مردم، با حضور روسای قوای سهگانه و جمعی از معاونان و مسئولان سه قوه در ساختمان شهید بهشتی ریاست جمهوری برگزار شد.
رئیسجمهور هرچندبه گفته و تاکید خود عضو هیچ حزب و گروه سیاسی نبوده است اما وقتی کلید پاستور را تحویل گرفت پای دیدگاه و نقطه نظرات احزاب و تشکلهای سیاسی نشست، از جبهه پایداری و موتلفه به عنوان احزاب منتقد دولت گرفته تا اتحاد ملت، کارگزارانیها، اعتدال و توسعه، شورای مرکزی خانه احزاب دیدار و با آنان تبادل نظر کرد و حرفها و دغدغه هایشان را شنید. حتی برای انجام بهتر امور، مشاور امور احزاب و تشکلها را رئیس جمهور منصوب کرد تا برنامهها با شدت و حدت بیشتری انجام و عملیاتی شود و افکار و ایده ها در آرشیو نهاد خاک نخورد.
دیدار به وقت وفاق
مسعود پزشکیان که سابقه پنج دوره حضور در مجلس را دارد و به عبارت دیگر خود فرزند مجلس است، از آغاز مسئولیت نشان داده که این ارتباط را یک اولویت راهبردی میداند. وی با برنامهریزی دقیق برای نشستهای استانی و حضور مستقیم در مجلس، سطح سازندهای از ارتباط کاری با نمایندگان را رقم زده است. دیدارهای منظم و مشورتی رئیسجمهور با مجامع استانی نمایندگان مجلس، یکی از مهمترین بسترهای تعامل مستقیم میان قوه مجریه و قوه مقننه است.
این نشستها، فرصتی است تا مشکلات و مطالبات حوزههای انتخابیه، بیواسطه از زبان نمایندگان مجلس به عالیترین مقام اجرایی کشور منتقل شود. در این چارچوب، رئیسجمهور، توجه ویژهای به استمرار و کارآمدی این ارتباط نشان داده است. او نهتنها دیدار با مجامع استانی را در برنامه ثابت خود قرار داده، بلکه با حضور در چندین جلسه مجلس، پیام روشنی از اهمیت وفاق و تعامل سازنده دولت و مجلس را به ساکنان بهارستان ارسال کرد.
دولت در کنار مردم
پزشکیان در ایام تبلیغاتِ انتخابات صادقانه با مردم سخن میگفت، در جمع آنها حضور پیدا میکرد و دغدغهها و مطالباتشان را از رئیسجمهور آینده میشنید. وقتی رأی صاحبان انقلاب را به دست آورد، هیچ تغییری در او ایجاد نشد، هنوز همان پزشکیان سابق است. در کنار مردم حضور مییابد و کاروانِ وفاق را از تهران به استانها میبرد تا نشان دهد، مدیریت متمرکز و ستادی ندارد. نظارتهای میدانی از جمله برنامه های ثابت شخص دوم کشور است و از بیشتر دستگاههای دولتی و وزارتخانهها هچون بهداشت، درمان و آموزش و پزشکی، تعاون، کار و رفاه اجتماعی، دادگستری، سازمان اداری و امور استخدامی، معاونت زنان و خانواده ریاست جمهوری، اقتصاد و امور دارایی، راه و شهرسازی، امور خارجه و … مرتب بازدید کرده است.
پزشکیان خود را در پروتکلهای تشریفاتی دست و پاگیر تعریف نمیکند و همچنان به نهج البلاغه حضرت امیر المومنین علی(ع) مومن و پایند است، خط قرمزش تملق و تعریف و تمجیدها از او است و نزدیکانش را از این کار برحذر میدارد. ۹ مردادماه در سفری از پیش اعلام نشده، به استان زنجان سفر کرد و در جلسه نهضت مدرسهسازی و عدالت آموزشی زنجان به رفیق صمیمی و قدیمیاش ـ جعفر قائم پناه ـ معاون اجرایی رئیسجمهور صمیمانه تذکر و هشدار داد، به جای تعریف از او صحبتهایش را ادامه دهد و یا وقتی به ایلام رفت بعد از آنکه حرفهای دختر جوان درباره مشکلات ساخت مدرسه را شنید بغضش را نگه نداشت؛ چشمهایش خیس شد و گفت: اگر مردم وارد صحنه شوند، میتوانند کاری را انجام دهند که حکومت [مدیران و مسئولان] قادر به انجام آن نیستند.
حرف پزشیکان با بغض یک پیام داشت؛ او از جنس مردم است. مشکلاتشان را با قلب خود حس میکند و به دنبال آن است به دور از شعار، مشکلات و معضلات موجود آنها را برطرف کند.
حقیقتا در ۱۲ ماه گذشته و در سفرهای استانی دولت قابهای زیبایی از حضور بی واسطه و بدون تشریفات پزشکیان در جمع مردم به یادگار مانده است. در دومین سفر استانی رئیس جمهور به سیستان و بلوچستان تصاویر جالب و جذابی مخابره شد؛ گفتگوی رئیسجمهور با پیرزن روستای کلوخی با لهجه زابلی حسابی در فضای مجازی فراگیر شد و منتقدان منصف دولت، از رفتاری مردمی رئیس دستگاه قدردانی کردند.
پزشکیان در یکسال گذشته با سفرهای استانی دو اقدام را انجام داد: نخست آنکه صدای بیصدایان بود، دغدغهها و مطالباتشان را شنید و در میدان، چاره اندیشی کرد. اقدام دیگر آنکه، مطالبه رهبر انقلاب از دولتیها که توصیه کرده بودند در میان مردم بروید را محقق کرد
عدالت آموزشی
آموزش به عنوان یکی از ارکان اساسی توسعه پایدار شناخته میشود، اما چالشهای نظام آموزشی ممکن است تحقق عدالت آموزشی را تحت تاثیر قرار دهد به همین جهت پرداختن به این موضوع از اهمیت زیادی برخوردار است که در این راستا رسیدن به عدالت آموزشی جزو کلیدواژههای دولتِ وفاق قرار گرفته است.
پزشکیان مهمترین برنامهای که در سفرهای استانی لحاظ میکند، پیگیری ساخت و ساز مدارس و دست یابی به عدالت آموزشی در قالب نهضت مدرسه سازی و رفع تبعیض آموزشی است. نمیشود به استانی سفر کند و نهضت توسعه عدالت در فضای آموزشی را نادیده بگیرد. در همین راستا، رئیسجمهور خود آستین بالا زد و «نخستین خشتِ» نهضت عدالت آموزشی را به صورت نمادین گذاشت؛ پزشکیان در سفر به خوزستان در عملیات دیوارچینی یک مدرسه ۱۵ کلاسه در یکی از مناطق محروم و پرجمعیت شهر اهواز که سرانه آموزشی پایینی دارد، مشارکت کرد و به وعده خود که گفته بود حاضر است برای رفع کمبود فضاهای آموزشی حتی شخصا کارگری کند، عمل کرد.
رئیسجمهور همچنین بارها نسبت به تحصیل فرزندان ایران در مدارس کپری ابراز نگرانی کرده و تاکید دارد که اگرچه ساخت مدرسه مهم وحیاتی است اما قرار نیست تحول در ساختار تعلیم و تربیت به ساخت مدرسه محدود بماند، چرا که ساخت مدرسه، قدم اول بوده و بهبود کیفی آموزش در مدارس نکته مهم و اصلی مد نظر است. باید به گونهای به فرزندان این مرز و بوم آموزش دهیم که استعدادهای آنان بروز و ظهور پیدا کند و بتوانند در مسیر رشد و توسعه این کشور حرکت کنند، تنها در این شرایط است که مملکت ساخته میشود.
اگر «عدالت آموزشی» را مهمترین اقدام دولت چهاردهم بنامیم گزافه نگفتهایم، پزشکیان در این بخش همانند دو بخش دیگر توانست کارنامه قابل قبولی از خود به مردم عرضه کند، البته این موضعگیری به معنای آنکه به نقطه مطلوب دست یافتهایم نیست. قطعا کارهای زیادی باید انجام شود، اما در عین حال باید پذیرفت، پزشکیان و دولت او با تمام وجود میخواهند با بهرهگیری از مشارکت مردمی، هوای تازهای در نظام آموزشی کشور دمیده شود و در این یکسال به خوبی نشان دادهاند که عدالت آموزشی به چه اندازی برایشان مهم است.
دولت چهاردهم و تقویت دیپلماسی همسایگی
حفظ وحدت و همگرایی در داخل کشور و تعامل و گفتوگو با دنیا، برنامه دولت وفاق پزشکیان است. او دنیا را محدود به اروپا و غربیها نمیداند و با سایر کشورها بویژه همسایگان ارتباط خوب و حسنهای برقرار کرده است.
«اولویت اول در سیاست خارجی ما، تقویت ارتباط با همسایگان است. باید روابط خود را با کشورهای همسایه از جمله ترکیه، ترکمنستان، جمهوری آذربایجان، افغانستان، پاکستان، عراق و کشورهای حوزه خلیج فارس تقویت کنیم.»
این مطلب را پزشکیان ۳ مرداد ماه به عنوان یک دستور شفاهی به وزیر و مدیران وزارت امور خارجه ابلاغ کرد تا مشخص شود چشم انداز برای او و دولت چهاردهم، ارتباط با همسایگان و کشورهای همسو است. از این رو به تازگی به ارمنستان، بلاروس و پاکستان رفت و هدف از این سفرها، توجه به همسایگان به عنوان اصل محوری سیاست خارجی ایران بود. دولتِ پزشکیان تا به اینجای کار تلاش کرده است،برغم توطئه ها و سنگ اندازی های دشمنان، منافع ملی را در قالب سیاست همسایگی و تعامل متوازن پیگیری کند. سفرهای رئیسجمهور به کشورهای دوست و همسایه همچون عراق، قطر، تاجیکستان، جمهوری آذربایجان، عمان و ترکمنستان، نماد پیگیری سیاست تقویت و توسعه روابط با کشورهای منطقه و همسایگان به حساب میآید.
۴ مهر ماه سال ۱۴۰۳ در اولین حضورش در صحن سازمان ملل متحد برنامههایش را با سایر روئسای جمهور کشورها به اشتراک گذاشت و با یادآوری اینکه من با برنامهای مبتنی بر «اصلاحات»، «وفاق ملی»، «تعامل سازنده با جهان» و «توسعه اقتصادی»، وارد کارزار انتخابات شدم و موفق شدم اعتماد هموطنانم را در پای صندوقهای رأی جلب نمایم، گفت: قصد دارم بنیانهایی استوار برای ورود کشورم به عصر جدید و نقشآفرینی سازنده و مؤثر در نظام در حال ظهور جهانی پایهگذاری کنم، موانع و چالشها را برطرف کنم و مناسبات کشورم را براساس ملزومات و واقعیتهای دنیای امروز سازماندهی نمایم.
همچنین دولت چهاردهم در چارچوب تعامل متوازن با کشورهای روسیه، مصر و حضور در سازمانها و نهادهای منطقهای و بین المللی به دنبال پیگیری چند جانبه گرایی و افزایش مناسبات اقتصادی با دیگر کشورهای جهان برآمده است.
نمیتوان گذری به حوزه سیاست خارجی زد و به سادگی از تعاملی که میان دو بال نظام در عصر وفاق شکل گرفت عبور کرد. پزشکیان از دوره «پسا انتخابات» تا به امروز یک پیوند مبارک بین «میدان» و «دیپلماسی» شکل داد که نماد آن به وضوح در عملیات طوفانی وعده صادق-۳ و پاسخ محکم و سخت به دشمن متجاوز صهیونیست مشاهده شد.
هم نیروهای مسلح در اتاق جنگ از کیان جمهوری اسلامی ایران پاسداری میکردند و هم سید عباس عراقچی در مقام وزیر امور خارجه با سفرها و رایزنیهایی که انجام میداد، با زبانِ دیپلماسی با همتایانش در منطقه و حتی اروپاییها، از دفاع مشروع کشورمان سخن میگفت و آن را حق مسلم و قانونی ایران می دانست.
اصلاح الگوی مصرف انرژی
اوایل سال جدید، رئیس جمهور از اصلی ترین برنامهای که برایش بسیار مهم است، به گونهای که شخص او روزانه موضوع را پرس و جو میکند خبر داد. رئیس جمهور پزشکیان ۲۸ فرودین سال جاری در جلسه بررسی راهکارهای عبور از چالش ناترازی انرژی کشور، گفت که بهصورت روزانه موضوع حل چالش ناترازیها را شخصاً پیگیری میکنم و این مسأله در اولویت نخست برنامههای اجرایی دولت قرار دارد.
غیر از این جلسات، یک اقدام مهم انجام شد. بنا به تصمیم دولت، بخش دولتی یعنی ادارهها، وزارتخانه ها و سازمانهای دولتی باید بخش عمده برق خود را از انرژی خورشیدی تأمین کنند. بنابراین، اصلاح ناترازی های برق از دولت کلید خورد. ۱۸ خرداد ۱۴۰۴ با حضور معاون اجرایی رئیس جمهوری، پنلهای خورشیدی در نهاد ریاست جمهوری نصب شد تا به این ترتیب دولت چهاردهم نشان دهد که در رفع ناترازی برق از طریق تولید انرژی خورشیدی جدی است واین اقدام مهم را از خود دولت آغاز می کند. این نیروگاه خورشیدی که با حضور محمدجعفر قائمپناه نصب و راهاندازی شد، در مجموعه نهاد ریاست جمهوری در مرکز همایشهای بینالمللی نهاد ریاست جمهوری، یا همان سالن اجلاس سران قرار دارد.
اما چرا رئیسجمهوری تا این اندازه بر استفاده ادارههای دولتی از انرژی خورشیدی تأکید دارد؟
واقعیت این است که ادارههای دولتی و بخش عمومی سهم قابل توجهی در مصرف برق دارند که میزان آن همواره رو به افزایش است. طبق بررسیها، کل مصرف برق کشور در زمان پیک به ۹۰ هزار مگاوات میرسد. ناترازی برق فعلی حدود ۳۰ هزار مگاوات است که دولت برنامه دارد تا سال ۱۴۰۵ آن را البته در کنار همراهی مردم در مدیریت مصرف برطرف کند. این آمار نشاندهنده اهمیت مدیریت مصرف و توسعه منابع انرژی تجدیدپذیر مانند پنلهای خورشیدی در ادارات و سایر بخشها همچون شهرکهای صنعتی برای کاهش فشار بر شبکه برق کشور است.
Source link